Blogg

Prata ut om känslor - Vad är prata ut om känslor

2019-01-06

Ännu ett år har gått och år 2019 är nu här. Det här året blir kanske det som förändrar ditt liv till något helt annorlunda – till något bättre. Det sägs att vi kan styra våra liv själva och det börjar med tanken. Våra tankar styr våra känslor. Kan vi kontrollera våra tankar så bör även känslorna kunna kontrolleras. 

Läste artikeln, "Så lär du dig att hantera dina känslor" från 4 januari 2019 i Dagens nyheter, där Hannah Sahlin, psykolog och filosofidoktor och Elisabeth Malmquist, psykolog och handledare som även fått sin text publicerad i Modern Psykologi.

De lär ut sex kloka steg för att förbättra förmågan att identifiera och reglera känslor. De menar att möjligheten att kunna identifiera känslor, såsom att skavet i hjärtat eller klumpen i magen är oro inför ett svårt samtal eller sorgen över en förlorad relation. Det kan i sin tur hjälpa oss att förstå oss själva och våra drivkrafter.

1) Lägg märke till känslan

När den dagen, tidpunkten är framme och vi blir sårade, irriterade eller förbannade ska vi försöka lägga märke till att vi reagerar känslomässigt. Ofta är det först efteråt, som vi förstår att vi agerat känslostyrt och gjort saker som vi inte skulle gjort om vi var mer reglerade. Du ska börja med att fokusera på en känsla av det du känner. Vilken känsla var starkast? Vad var det som hände? Hur kändes det i kroppen? Vilka tankar dök upp? Vad fick du för impulser?

2) Sätt namn på känslan

Om vi sätter namn på känslan hjälper det oss att förhålla oss till den och därmed reglera den. Var det ilska, rädsla, oro, irritation, glädje, skuld? Det kan även hjälpa dig själv genom att skatta känslan från 1-10, där 1 är mycket svag och 10 det starkaste du någonsin upplevt känslan.

3) Tillåt känslan

Låt den bara finnas. Känslor varar inte länge och klingar bort om vi bara låter den vara och inte håller fast vid känslan eller trycker undan den. Det kan kännas lite obehagligt men känslor är inget farligt.

4) Förstå vad känslan vill säga dig.

Gör lite egen analys och ställ några frågor. Varför dök den här känslan upp i den här situationen? Hur kan du förstå den? Vad säger den om dig själv och om situationen? Var det något som du inte gillade som hände? Har du svårt att förstå känslan utifrån situationen kan du fråga dig om det var något från det förflutna som gjorde dig särskilt sårbar för den typen av händelse?

I annat fall fråga dig om du var fysiskt sårbar? Trött, hungrig, sjuk, bakfull? Den typen av faktorer kan göra känslor starkare än vad de annars skulle vara.

Om känslan känns helt vettig och begriplig - vad säger den dig? Behöver du göra något åt situationen? Kan du kanske ändra något i situationen eller i ditt eget beteende som kan hjälpa dig att undvika den här typen av händelser eller agera klokare i framtiden. Behöver du be andra att göra något annorlunda, säga nej eller be om hjälp? Är det möjligt, så kanske du kan skriva ner en plan, eller planera i tanken för att genomföra dina förändringar.

5) Trösta dig själv

Tänk dig att du ska ta hand om dig själv som om du var ett barn som behövde tröstas, så du är lika snäll mot dig själv som mot ett barn eller vem som helst annars. Bekräfta att det är smärtsamt att reagera ibland och precis så som det ska vara. Känslor är våra signalsystem som säger oss att något hänt och vill hjälpa oss att rikta vår uppmärksamhet dit.

6) Aktivera dig

Nu har du upplevt känslan, tillåtit den, låtit den bli en del av ditt system och kanske valt att agera annorlunda i liknande situationer framöver. Du har bekräftat känslan och tröstat dig själv.

Nu behöver du aktivera dig igen och låta livet ha sin gång. Gör allt som du tänkt göra före den här situationen med känslan uppkom. Känslan kanske hänger med ett tag och det är precis så som det ska vara. Låt den göra det men låt den inte bestämma över ditt handlande. Känslan kommer att klinga av.

Malmquist och Sahlin beskriver att känslor är en del av vårt fysiologiska och psykologiska system och att vi kan tänka på känslor som ett sinne, precis som hörsel eller syn. När vi ska laga mat ser vi inte bara färgerna av råvarorna, utan smakar även av rätten, eller när vi ska korsa en gata använder vi inte bara vår syn utan även hörseln hjälper oss att riskfritt ta oss över gatan. Känslor är en del av vår upplevelse dock inte mer sann än annan information vi tar emot - bara en del av vår totala upplevelse.

Antal kommentarer: 0

Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande: